Seoul,Korea

Seoul,Korea
sushishashi.blogspot.com

Sunday, 20 March 2011

Tips temuduga

hi k0wrunk !!
pena g intebiu x?? xkira la MAS, Banking, Corporate kew.. c0mpany2 yg s0mb0ng n b0ngkak ke? even g0verment... hmmm x2ally im sick 0f interviewing.. well fresh graduate k0wt.. mana ade pengalaman sgt pasal p0st exec 0r pape yg agak pr0fessi0nal.. blaja pun xtinggi sgt.. stgh c0mpany amat2 cerewet dlm pemilihan pekerja baru,, sampai 1 p0st pun dia wat interview besar2an.. ak bkn pew.. kesian la gk pada candidate2 yg dtg dr jauh dgn penuh harapan.. n berusaha sehabis baik ( eh..mcm lagu ana raffali lak ) t0k dptkan p0st 2.. alih2 rupa2nya.. 0rg dalam jugak yg terpilih?? tak ke "banggengs" cenggitu... kadang ak kesian gak ( kat ak jugak )...pitty u..

Dlm paper dlu n n0wadays slalu sgt ckp pasal siswa/siswazah memilih keje??
hey ! c0me 0n la... kal0 xmemilih.. bek xpayah nak stdy.. t0l x?? bek lepas spm atau xsk0lah je cam2?? xkesian ke tgk dak2 degree, master blaja bertaun2 demi dpt keje yg baik.. tp keje kilang>?? ( xmemilih sgt kan kau kate?? ) hurrghhhhh! ! ! ( xsemua 0rg bley trima bekerja dr bwh )

pena k0rang dgr x pasal 0rg gaji SPM same je ngn dak2 gaji degree 0r dipl0ma?? pena dgr x??
0k, kal0 k0rang ade chance t0k dptkan pluang kje lg bagus? xkan xnak grab kan?? kita keje t0k cr rezki bg menampung hdp.. n skg demand tinggi....

k la.. meh cni ak share kan tips t0k interview.. berdasarkan pengalaman interviewer.. tips ni ak slalu gak praktikkan.. n ak nak k0ngsi nan k0wang.. SHARING IS CARING rite??

--------------------------- tips ni ditujukan kpd semua g0l0ngan umur.. even warga emas like me ------------------------ hihi..


Go to fullsize image
makk ai.. tat0tnyaaa !


Secara ikhlas, terdapat beberapa kelemahan nyata bagi kebanyakan calon- calon, kelemahan tersebut juga berulang-ulang. Soalan biasa tidak kiralah samada interview di dalam bahasa Inggeris, Melayu atau Arab,
Soalan awal adalah :-

“Please introduce yourself” atau “Sila perkenalkan diri anda”

Ini adalah ayat biasa yang digunakan oleh panel untuk memulakan sesi temuduga.
Jawapan calon bagaimana?

“Saya berasal dari kampung sekian, sekian.. adik beradik 11 orang, saya anak yang sulong, ibu bapa saya bekerja itu dan ini” saya sekolah tadika di…, ” Saya sudah berkahwin dah punyai …. anak”
---- Bagi saya, jika calon menjawab seperti awapan di atas, ia adalah suatu kekurangan pada minda calon dan disadvantage s’ buat calon tersebut.
Ini kerana calon sepatutnya memfokuskan  pngenalan diri dalam hal yang berkaitan
dengan kerjaya yang diminta sahaja.
Cukup memfokuskan kepada bahagian berikut :-

1) Kelulusan & Pendidikan formal: Pendidikan Sekolah Menengah dan
Universiti sahaja serta kaitan apa-apa subjek yang diambil dengan kerja yang
dipohon.

2) Tempat bertugas sekarang (jika bekerja, jika tidak sebutkan pengalaman di Universiti seperti Exco persatuan dan lain-lain)
3) Pengalaman dan kemahiran yang ada dan kaitannya dengan tugas yang dipohon.
Saya kira, tiga point tadi sudah cukup,tidak perlu menghuraikan silsilah keluarga , nama emak, nama atuk, kahwin, anak, kampung dan lain-lain. Ia hanya menunjukkan ketidakmatangan calon.Panel biasanya menyoal soalan ini untuk menilai tahap fokus calon dalam menjawab soalan dan kaitannya dengan kerja yang diminta. Bukan untuk berkenalan dengan calon.

Selapas soalan pertama, panel biasanyaakan cuba memperkembangkan soalan dari jawapan pertama calon, terutamanya dalam soal :-

1) Panel akan melihat keputusan peperik saan dan subjek yang diambil
calon di Universiti dan akan mengutarakan soalan berkenaannya. Justeru, calon mestilah cuba ulangkaji terlebih dahulu sedikit isi penting subjek yang berkaitan dengan tugasan
yang diminta.

Sebagai contoh : Jika seseorang calon memohon jawatan Syariah Executive di sebuah Islamic Bank. Sudah tentu panel akan cuba menguji ilmu dan kefahaman subjek Fiqh Muamalat yang diambil calon ketika di universiti. Demikian juga subjek Qawaid Fiqh dan
lain-lain yang berkaitan.

2) Tugas yang calon lakukan sekarang. Sekiranya ia sedang bertugas) dan
kaitan yang boleh menyokong kerjayanya sekarang. Tatakala itu, calon mestilah bersedia
dengan segala point yang dapat mengaitkan kerjaya yang dipohon. Walaupun ia dari dua displin yang berbeza.

Sebagai contoh, calon seorang siswazah masih bertugas sebagai cashier di sebuah
pasaraya (kerja sementara menunggu yang sesuai dengan kelulusannya), dan sekarang calon memohon tugas sebagai eksekutif Akaun di sebuah syarikat swasta.Maka calon mestilah berupaya mengaitkan kaedah kerjayanya sebagai cashier dengan tugasan yang dipohon. Calon mestilah kreatif berfikir dan mengaitkannya, paling kurang pun sekurang-kurangnya sebutlah bahawa dengan kerjaya sebagai juruwang itu, anda sudah terdedah dengan suasana pekerjaan, membuat laporan, menerima arahan supervisor dan lain-lain”

Bagi saya, kemampuan calon untuk mengaitkannya dikira sebagai satu merit baik buat calon.
3) Mengapa memohon kerja ini sedangkan anda sudah bekerja sekarang.
Ini soalan yang amat biasa bagi semua jawatan. Setiap alasan anda adalah amat
penting untuk panel menilai pemikiran anda dan perancangan kerjaya anda. Kematangan dalam jawapan pastinya banyak embantu,Kenalan saya pernah memberitahu bahawa
banyak calon bumiputra gagal memberikan jawapan yang baik dalam soalan ini.
Malah hingga ada yang mengatakan : Tak pelah, jika tak dapat jawatan ni pun saya tak la kisah sangat pun sebenarnya”. Kata sebegini adalah satu kesilapan besar.

4) Mengapa kerap menukar kerja?

Soalan ini amat relevan dan penting bagi panel iaitu dalam situasi anda pernah bekerja di pelbagai syarikat dan organisasi sebelum ini, atau kata lainnya, ‘melompat-lompat’. Mereka pasti akan bertanya sebab-musabab melompat, malah sebahagian Managing Director dalam sektor ‘Oil &  Gas’ pernah berkata kepada saya : Semua calon yang dilihat banyak melompat dari syarikat ke syarikat dalam tempoh kurang setahun atau dua tahun, awal-awal kami dah reject” L ihat , malah dalam kebanyakan sektor swasta mereka akan menilai tahap esetiaan anda dengan satu syarikat. Mereka tidak mahu anda melakukan demikian kepada syarikat mereka nanti. Jawapan konkrit perlu anda sediakan.

Tanpa jawatan konkrit, kebanyakan majikan akan menggangap individu yang kerap melompat sebagai :-) Tidak setia kepada satu-satu organsasi.

2) Gila pangkat.
3) Jenis bermasalah dan pastinya masalah di tempat lama.
4) Pengejar kenaikan gaji secara rakus.Iaitu dengan cara melompat-lompat.
5) Kurang kemahiran khusus dalam satu bidang kerana asyik melompat.
6) Kurang kemahiran interpersonel.
Tahap seterusnya, panel biasanya akan mula menguji sekaligus :-
1) Tahap kemahiran ilmu dalam bidang kerja yang dipohon.
2) Cara penyampaian jawapan termasuk cara pandangan mata, cara tangan semasa
bercakap
3) Tahap keyakinan semasa menjawab soalan.
4) Tahap kedinamikan calon semasa menjawab.
5) Minat calon dalam kerjaya yang dipohon
.


Ini adalah antara fokus utama seorang panel. Namun, jika jawatan yang dipohon adalah sebagai eksekutif sahaja. Biasanya panel akan bersifat lebih toleransi kerana jawatan eksekutif adalah satu jawatan yang masih dikira kecil di dalam sebuah organisasi dan
syarikat. Justeru, tahap ilmu dan kemahiran tidaklah menuntut satu tahap yang tinggi.

Bagaimanapun, sesiapa yang mampu menunjukkan tahap kemahiran dan ilmu dengan cemerlang sudah tentu lebih baik. Bagaimana pun point 2,3,4 dan 5 masih amat penting buat calon, walaupun hanya bagi jawatan eksekutif.

Banyak kekurangan dikenalpasti di kalangan graduan kita dalam hal ini.
Antaranya :-


a- Tidak yakin dengan jawapan.  ( mcm ak..haha ). Ada dua jenis soalan dalam temuduga, yang
pertama soalan fakta dan yang kedua soalan bukan fakta.

Bagi soalan yang memerlukan fakta tepat, jika calon tidak mampu menjawab, mereka
masih perlu menunjukkan keupayaan untuk merujuk kepada sumber-sumber tertentu.

Bag i soalan yang memerlukan pandangan bebas bukan fakta; keyakinan amat penting. Keyakinan itu perlu dizahirkan melalui cara dan intonasi bercakap, memek muka dan sedikit pergerakan tangan.
Ini tidak, bila ada yang tidak boleh jawab soalan fakta, mulalah terganggu pemikirannya sehingga semua jawapan selepas itu tidak yakin. Apatah lagi jika diprovokasi oleh panel seperti katanya, Anda sebenarnya tidak layak dan belum bersedia untuk jawatan ini”

b- Tidak menunjukkan bakat dan kemampuan untuk menyumbang. Ini adalah aspek
penting dalam sebuah temuduga, calon mesti menunjukkan minat untuk menyumbang
dan mempelajari jika diterima sebagai eksekutif , tunjukkan minat dan keghairahan untuk belajar, dan bukannya sekadar “InshaAllah” dengan lemah longlai serta ayat-ayat yang tidak bermotivasi .
Kebanyakkan panel temuduga ingin melihat bakat calon untuk diperkembangkan kelak.
Mereka tidaklah mengharapkan anda sehebat orang yang punyai pengalaman 10 tahun. Apa yang diharapkan adalah persediaan dan pembuktian bahawa anda adalah seorang calon yang berbakat.

- Merendah diri. Benar, merendah diri dalah satu sifat yang terpuji dalam Islam tetapi semasa temuduga calon perlu menunjukkan dan menaikkan kebolehan diri. Bukan meninggi diri dalam bentuk melampau dan ‘over’ tetapi cukup sekadar menunjukkan kedinamikan diri dan kelayakan anda untuk jawatanyang dipohon.
d- Tidak Relaks & Kelihatan Tertekan.

Calon perlu relaks dan kelihatan selesa semasa temuduga. Tenangkan diri dan jangan rasakan anda dalam sebuah temuduga. Ia mudah menganggu debaran hati dan jantung anda. Bayangkan anda dedang berbincang dengan guru sahaja.Lagi sektor swasta, kemampuan calon m enunjukkan ketenangannya dan relaksnya dalam temuduga mampu memberi kredit kepada calon. Ia membuktikan calon adalah orang yang boleh menanggung beban dan stress kerja swasta yang biasanya sibuk dan tertekan.
Tahap akhir
Sebagai ringkasan dalam tulisan ini,panel akan melihat kepada gaji semasa anda, dan gaji yang dipohon. Ini sebenarnya adalah satu proses ujian kematangan yang hebat. Calon mesti erhati-hati agar tidak dihentam dan ditertawakan.  Justeru, ‘expected salary’ mestilah melihat kepada ‘salary scale’ di dalam pasaran dan gaji calon sekarang.
Untuk itu, calon mesti membuat kajian tahap gaji seorang eksekutif di bidang perbankan sebagai contoh. Atau sector pendidikan dan lain-lain. Jangan membuka kelemahan diri dengan memohon gaji seorang pengurus atau gaji seorang pekerja kilang sahaja.
Janga n letak terlalu tinggi dan jangan tersilap minta terlalu rendah berbanding
kelulusan anda.
Jika anda seorang yang cemerlang dan munyai sarjana yang specifik dalam jawatan dan bidang tugas yang dipohon, lihat pula sektor apa, jika dalam sektor perbankan Islam sebagai contoh, jangan letak kurang dari RM 3000 sebulan. Kika calon meletakkan bawah dari RM 3000 engan kreteria yang disebut di atas, ia menunjukkan calon kurang mengkaji dan kurang matang dalam sektor pekerjaan.
Jika calon punyai pengalaman 2 tahun, jangan pula letak gaji dipohon sebanyak RM 6000. Sudah tentu akan ditertawakan oleh panel, jika tidak di hadapan calon, dibelakang sudah tentu agaknya. Sebenarnya banyak aspek yang perlu dilihat dalam meletakkan gaji yang
dijangka. Termasuk aspek :-

1) Saiz Syarikat : Syarikat besar atau kecil, tempatan atau antarabangsa.Semuanya punyai ‘scale’ yang berbeza.
2) Jenis sektor : Kejuruteraan,Perbankan dan Kewangan, Pendidikan, Konsu ltan dan lain-lain. Ini juga banyak berbeza.
3) Jenis Kemahiran : jenis kemahiran khas atau biasa. Kemahiran yang mudah dijumpai di pasaran adalah lebih murah dan yang sukar. Sebagai contoh ; calon yang punyai kemahiran Fiqh Mualamat dan Perbankan Islam amat sukar ditemui dalam pasaran, hasilnya calon yang punyai pengalaman boleh meletakkan permohonan sediki t tinggi.
4) Jenis Jawatan : Ia amat banyak mempengaruhi gaji jangkaan. Termasuklah lama jawatan, iaitu eksekutif, Eksekutif Kanan, Pengurus, Pengurus Kanan dan lain-lain. Juga dari aspek, jawatan tetap, kontrak atau separuh masa. Semua mempunyai scale masing-masing.Justeru, calon perlu merujuk kepada mereka yag berpengalaman untuk
menentukan gaji jangkaan. Jangkaan yang tepat pula pastinya akan ditanya oleh panel,

“Menga pa anda layak dengan gaji sebanyak ni?”
Jawapan perlu disediakan dari awal. Elok juga disebutkan kepada panel bahawa ia
terbuka untuk perbincangan. Tatkala itu, panel akan bertanya lagi;

“Berapa minimum yang anda boleh agaknya?”
Sekali lagi anda perlu menyiapkan jawapa n dari awal.
Oleh kerana biasanya soalan ini di akhir temuduga, calon juga boleh menilai serba sedikit prestasinya dan respon panel
temuduga dalam meletakkan aras minimum kaji yang dijangka. Jika panel kelihatan
menyuka i anda dan anda juga kelihatan performed’ dalam temuduga, bolehlah anda nilaikan gaji minimum yang sedikit tinggi. Demikian sebaliknya. 


Soalan Penutup ;

Biasa nya, soalan penutup panel temuduga ialah:
“Do you have any question?” atau “Saudara/i ada apa-apa soalan?”
Keba nyakan calon akan mengatakan ‘Tiada soalan”.Lagi saya, ia sekali lagi satu tindakan
yang kurang tepat. Panel sebenarnya ingin menilai minda anda terhadap kerja yang dipinta. Justeru lebih baik anda bertanya,pastikan pertanyaan adalah standard dan menunjukkan anda seorang yang berpandangan jauh. Seperti tanya berkenaan masa depan syarikat, peluang karier bersama syarikat, tahap kestabilan syarikat dan lain-lain.
Bagaim anapun, jika calon terlalu tidak performed’ di peringkat awal temuduga, soalan- soalan besar ini mungkin tidak perlu kerana akan membosankan panel.
Demiki anlah, beberapa nasihat dan pandangan ringkas saya buat bekalan rakan-rakan pengunjung yang majoritinya beumur 22- 35 tahun. Sudah tentu proses temuduga akan berterusan dalam usia ini. Harapan saya, ia mampu membantu serba sedikit persiapan karier anda agar lebih berjaya.

Nabi Muhammad s. a. w bersabda :-

Ertinya : Sesungguhnya Allah s. w. t mnyukai seseorang kamu apabila ia melakukan sesuatu kerja, ia sentiasa memperkemas dan menekuninya”
(Riwayat at-Tabrani,  terdapat komentar terhadap eorang perawinya iaitu Mus’ab bin Thabit, Ibn Hibban men ‘thiqahi’nya ,  dan majority melemahkannya)
Menurut sebuah hadis sohih pula :-Ertinya : “Sesungguhnya Allah s. w. t telah mewajibkan al-ihsan (professional,ketekunan dan ketepatan) dalam semua kerja, maka apabila kamu ingin berburu maka perkemaskan perburuanmu, apabila kamu ingin menyembelih maka perelokkanlah cara pemyembelihanmu,hendaklah ditajamkan alat sembelihanmu agar dapat merehatkan binatang yang disembelih”( Riwayat Muslim, 3/1548 )

Kedua-dua hadis ini menganjurkan kecek apan dan professionalism dalam kerja. Tingkatkan ilmu dan kemahiran bermula dari proses temuduga. Moga Allah
bersama kita sentiasa.
Sekian.

Friday, 18 March 2011

errrrr...

0k2.. st0p..hehe ( sengal )

urghhhh~ malu gilak ngn entry sblm ak ni.. terang2 tunjuk kelemahan.. hwaaaa~ biar laa.. bl0g ak k0 seb0k apshalll???!! ( terlebey sudaa )

sbnanyer xde yg kutuk pun.. cume perli jea.. da 2 g publish plak kan.. mmg la mke xmalu..huhuuu~ well kal0 k0rang xnak bce xyah tgk aw... hmmm npe ak m0ody ni?? 0whh pat0t r,, ..  ( b'fikir sejenak ) hehhe,,.. tp ble ak bce entry dak2 laen yg p0wer2 n pnuh manfaat n ilmu 2.. ak jd semangat semula nak berkarya ( haa? berkarya?? )- watever~ xD.. SBNANYER AK NAK SHARE NI.. SHARING KAN CARING.. heee

pasal new j0b 2.....



 ak xde kawan sgt.... hwaaaaaaaaaa cdeynyaaaaa... npe ak xde kwn?? haaaa cube teka nape? ak bg rm10...
                                                         +

                                                    +

                                                                  +

                                                                                   +
                                                           +

                                                    +

                                                                   +

                                                 +

                                                                +

                                                         +

                                                                      +
                                                    +

                                                               +


Sorry, iklan semata2.. k la.. straight f0rward jea..

                                     Sbb s0mb0ng??...


hmmmmm! hey k0wrunk... ak xs0mb0ng laaa... sape kenal ak dia tau la... ak ni dlu terlebey peramah... cume, x2ally ak ni skg da jarang bergaul ngn 0rg.. krn ade sbb2 tertentu... hurmmm.. siyezly, ak mls da nak wat kawan baru... tp hdp ni kte perlukan kawan rite??? hmmm.. aduhhhhh npe ak jd camni?>>

                                                                                 p0rQUEEE??
                                                                       wHYYY??
                                                                                       kENAPAAA? mengAPAAAA??
                                                                       baKITTT???
                                                                                           warUMMM??
                                                                                  
>>>> harap pasni ak bley seswaikan diri dgn persekitaran baru.. wish me kayh...


olev

Go to fullsize image

Wednesday, 16 March 2011

Haluuu.. lets speak2! haha xD

hey hey.. y0u.. y0u.. hi k0wrunk... s0rry lme xupdate bl0g ni.. currently bz sket.. hmm pew kate entry kali ni ak na taip in english?? 0k x?? ak ni bi0l sket nak speak2 ni.. tp xpewla.. cube gak.. ( biarpun MUET ak agak teruk ) huhuu.. 2 laa... kat skula 0rg suh blaja t0l2 xnak.. maen je kje.. nak apply uitm xpat, p0ly je yg mampu.. Pegi k0nv0 pun xmau.. ape nak jadi laa... urghhh.. cop!!! im f0rg0t la.. wat happed wif my request suh p0ly hantarkan dipl0ma ak ke rumah???? hey2.. jgn lupe hantar ea.. penat ak bayar n beratur2 kat Maybank aw...huk3...

Last weekend me n ma fmly g0es t0 village ( haha ! ayt nak wat essay ).. Suddenly theres have an emergency case.. ma lil br0 have 2 make an 0perati0n 0n his b0th eyes c0z, theres have s0me infecti0n 0n his eyes.. bese la... budak2 kan.. 0pss.. s0rry.. hari ni kan hari speak2 sedunia.. ( jgn lyn 0rg mereng )

k la.. x2ally i want 2 write ab0ut ma new j0b.. at UKM h0ldings..just started w0rking there.. urr accidently da Human Res0urce 0fficer called me after ive arrived fr0m Banting.. she want me 2 start w0rk immediately.. 0h G0d.. there was a wr0ng time.. im t0o tired.. but i try 2 give the best c0mmitment wif all the teams there~

my applicati0n was accept.. as a fr0nt desk 0fficer ( just 0n the begginning ) hehehee.. im really want the Cust0mer Service p0siti0n... but, i will try ma best 2 built my self up.. ( haha wat am i talking ab0ut )

0k.. my entry is g0ing crazy.. better u d0 n0t c0ntinue reading c0z im talking n0nsence... 0k.. my 1st day.. she intr0duced me wif all staff.. quite  shy laaaa,,,,,, then im started t0 learn ab0ut the 0perati0n, pr0cedures, systems, and else la... quite weird c0z faced a new place, envir0ments, people, n others.. t0day is my 2nd days w0rrking there...


urhh im f0rg0t 2 menti0ned that i als0 have an0ther part time.. ( talent agency )..huhu. i h0pe i can handle my time wisely n everyting is under c0ntr0l. ( d0nt mad at me..hihi ).. 0k, f0r a while.. im w0rk as a part time 0fficer.. after 3 0r 6 m0nths, it will be absorbed as a permenant staff.. i h0pe, i can stand myself  f0r a l0ng time c0z i want 2 stabilized my ec0n0my..huhu~ w0rking h0urs, like always.. 8 h0urs a day.. yay, yay.. i like it! ahaks.. but there was n0 leave 0n weekend.. standart h0tel rite.. huu =(...

hey dear, have u seen da Mer0ng Mahawangsa m0vie??? Best x? hwaaaaa i want t0 g0! i want 2 g0! but theres was fully b0oked.. i d0nt kn0w la h0w t0 b0ok by internet.. h0w? h0w? hawauyu!. The thiller quite " gempak " make my bl0od turning up??? ( wat the?? ).. 0k, en0ugh2 st0p writing  n st0p making n0nsence.. g0 t0 sh0wer, ur b0dy turn 0n smelly.... hurrr... shut up! 0k lets sh0wer n eat.. ( having fun either my sis starting 2 c0ok ) yeay2.. i d0nt have t0 c0ok again.. Im free.. im n0t a h0usewife anym0re. hehhe~ bubbyee....

0H YA.. im f0rg0t s0mething ( lupe lagi.. da tua la 2... )
hmm k, k i nak kepil kan skali m0vie maker yg i janjikan nak selit dlm entry i sblm ni.. ive pr0mised u.. there u g0!


video







<< entry mengarut, jgn bace. tq >>

maaf len kali ak cube t0k wat entry bagus ea.. skg xckup mase nak PK..hehe








 

Friday, 11 March 2011

TAKE MY HERAT


You can take my heart for a walk on the beach
You can take my heart for a little trip
You can take my heart very close to your heart
You can take my heart forever if you like


But not every heart belongs to any other
You and I
You and I are meant to be
I’m the one for you, You’re the one for me
You love me as much as I do
When you look at me and we’re skin to skin
I want you so
Please come in
And you love me more and more
And my love grows up with you
And you kiss me more and more
And I kiss you, too
And I kiss you, too


If I take your heart, I will cherish it every day
If I take your heart, I will heal these old wounds
If I take your heart, it’s to make it happy
If I take your heart, it’s forever close to mine


But not every heart belongs to any other
You and I
You and I are meant to be
I’m the one for you, You’re the one for me
You love me as much as I do
When you look at me and we’re skin to skin
I want you so
Please come in
And you love me more and more
And my love grows up with you
And you kiss me more and more
And I kiss you, too
And I kiss you, too


(violin solo!)

I don’t care, I don’t care
If I’m again carried away
If you swear, if you swear
To give me your heart in return
To give me your heart in return


I don’t care, I don’t care
If I’m again carried away
If you swear, if you swear
To give me your heart in return
To give me your heart in return

Wednesday, 9 March 2011

im s0 haPPy..........!!

hi k0wrunk!!! yey... dpt 4 0rg kwn baru rini.. tengkius2... ( asyraf camar0, fadz, miss nini n ash ridzuan ) ngeeee... thnx sayangs....

urmm na tau nape ak happy rini?? c0z td ada agency talent k0l... ak diterima jadi m0del t0k syarikat d0wang... haaaa... cm xcye jewp beb.. ak jd m0del..hahahahhaha.. s0 0rg 2 suh ak dtg es0k t0k wat p0rtf0lio then sign k0ntrak... n yahhhhhhh! sedia t0k ph0t0sh0ot!

urrr.... bese la halangan 2 byk kan.. memula mmg la parentz ak xbg.. tp ak cuba gak yakinkan d0wang.. n ak xkan wat benda2 yg memalukan fmly ak...

hey k0rang.. syhhhhh! senyap2 awwww... c0z ak xbgtau lg kat memembew FACEB0OK ak n peminat2 ak kat fb.. ahahahaha ( kidding ).. s0 sape yg bace dic artikel ni diam2 0keh!
ph0t0sh0ot yg bakal di adakan ini adalah untuk majalah & catal0g... t pape hal.. ble ak da tau magazine n catal0g ape, ak inf0rm k0runk keyh!

 huhuuu.. sbnanyer ak tak0t gak nak sign agreement ni.. tak0t ada syarat2 yg weirds..... hmm tgk la es0k camne... tp ni t0k part time SAHAJA 0keh.. c0z ak x berminat nak serius dlm bidang ni pun... just suke2 sajeee.... weeeeee~ xsangka, time interbiu 2, terpilih gak ak... siyezla ak rase xlyk k0wtttt!

k larh, harap sumenyer berjalan lancar... ch0w chin c0w.. ingat k rahsia kitaaaaa.... zasssssssssssssss.... MMMUAHHH!


Sunday, 6 March 2011

Kisah benar seram di Seksyen 2, Shah Alam

Di sebabkan kisah ni agak seram.. meh ak nak k0ngsikan nan k0wang...
Tp ni bkn pengalaman ak k...

9 tahun lepas aku dpt smbung bljar kt uitm shah alam. So,perkara pertama yg kna fikir ialah aku nk duk mn sbb ak xdpt hostel. Oleh sbb kerajinan & keperihatinan yg ada kt aku n kwn2,maka dpt le aku ngn kwn2 aku umah sewa.....dekat2 area seksyen 2. Berhampiran ngan wet world [kalo korang tau la]. 

Uma tu bunglow 2 tingkat ngan 4 bilik. 3 bilik kt atas n 1 bilik kt bwh. Kitorg semua berlapan,kiranya 2 org utk 1 blk la. Aku ringkaskan je la,kitorg msuk umah tu ngan perasaan berbelah bahagi. best, suke, pelik, rimas, takut semua ada. 

Pertama,tuan umah hanya amik rm50 je sbg deposit n sewa prtama hanya byr bile msuk bln kedua kami duduk uma tu. Kiranya bln prtama ni free la....[?] 
Kedua,tuan umah x bg kitorg bwk brg bnyk2 sbb nnt pnat nk angkat blk katanya... 
Ketiga,pokok ara tepi umah tu bsr sgt smpai dahan dia bleh msuk kt tingkap blk atas. 

Mlm pertama duk uma tu kitorg xtido sbb sibuk punggah n kemas brg+lyan dvd korea . Citer seramnya start ms hari kedua. xpayah nk tunggu mlm,siang2 pon kitorg dah kna kacau. Azmi "dagu" org first kena. 

Ms tu br kol 10.30pg [anggaran aku la], si Azmi ni bgun nk memerut. So dia g la toilet bwh tu tp dlm toilet ada org [sbb pintu tutup]. Toilet atas plak rosak, tuan umah kta nnt dia btulkan. Tunggu punye tunggu, xkuar-kuar org dlm tandas ni. Jd Azmi ni memekik la soh cpt sket kuar sbb dia xtahan. Akibat jeritan c azmi ni, abis satu umah bgun gi tengok peehal. Yg peliknya, kitorg berlapan smua ada, abih tu sape yg kt dlm tandas ni? Pintu toilet lak berkunci siap ada bunyi org flush jamban lg.... Dlm reramai ni,Lan sorg je yg berani sket [mgkin psl dia ni keturunan bugis kot], dia g rentap pintu toilet tu smpai trbukak. Xde org tp dr kesan yg ad,pintu tu mmg dikunci dr dlm. Last2 si azmi xjdk berak...mngkin psl takut kot. 

Mlm tu kitorg kna lg teruk. 

Ms aku nyenyak tdo mlm tu tetiba jek ad org tarik dua2 belah kaki auk sampai jatuh dr katil. Kepala aku terhentak dulu kt lantai!! Ape lg,hangin la aku sbb ingat bdk2 nk wt pedajal kt ak tp bl aku bangun xde org plak. Yg ad cume c Lan yg ngah membuta kt katil atas. Ak x rs Lan yg buat sbb confirm dia tdo mati. Bl ak kuar bilik, ak dgr bdk2 ngah ketawe. Rupenya diorg ngah layan dvd kt hall bwh. Ak pon msuk blk balik sbb still bingung lg tp br ak terperasan ms ak ngah jengah kebawah td ak perasan Lan ada!! Bukan ke td ak nmpk dia ngah membute dlm bilik? Ahh suda... 
Dgn perasaan berani2 takut ak tgok atas katil Lan ada bonjol bwh selimut,kiranya mcm ad org la. Ak tarik kain selimut tu n guess what? ad batu nisan yg da retak2 dn otomatiknya blk ak diselubungi bau hapak+hanyir yg sgt2 kuat. 

Ms ni korg jgn tnya ak la ape aku buat sbb kalo menda ni jdk kt korg pon xkan korg nk stay lg dlm blk tu btol x? Ak rs kaki ak da x jejak tanah da sbb lari laju sgt. Aku lari kuar dr bilik tu & g ke hall sbb nk gtau member2 ak la kononnya tp yg mcm haram jadahnya member ak sorg pon da xde kt hall. Nk tau diorg kt ner? semua da duduk kt luar umah!! Rupanya diorg awal2 lg da kna kacau. Yg lakhanat nye, xde sorg pon kejutkan ak....taik betol diorg ni. 

Lepas diorg tenangkan aku, kitorg decide nk buat ape skang sbb skang ni da pkul 3 pg. Nk mtk tlg tok imam,umah tok imam pon kitorg xtau. Nk mtk tlg jiran, kiri kanan umah kitorg cina. Last2 salleh ajk lepak restoran hakim jek smpai pg. Bunyinya mcm senang tp memasing semua xpakai baju pastu pakai boxer ngan kain pelikat jek. Mau x mau trpaksalah jgk kitorg msuk uma tu balik sbb nk amik suar, wallet n kunci motor. 
Oleh sbb bilik c Bob ngan Naim je yg kt bwh, maka kitorg decide le nk pinjam baju n suar dia. Masing2 tkut nk naik tingkat atas. Wallet pn ak tinggal. Masing2 pakat gn duit naim lu. Nasib baik kunci motor kitorg sangkut kt dinding [tmp penyangkut]. Ms nk kuar dr rumah tu, Wak plak perasan ad bdk pompuan kt pintu dapur ngah senyum sambil babai tgn kt dia. Yg ak plak bole trperasan bdk tu jgk sbb ak tgk muka wak da kejung+pucat lesi. Sekali bdk tu senyum rs mcm nk trkincit dlm suar la... Kepala lutut ak menggigil sampai kt restoran hakim!!!!   


Lepas smp kt restoran hakim tu,memasing sibuk buka cerita trmasuk ngan ak skali la. Memula Wak cerita la,mlm tu lebih kurang kol 12 lebih,dia sibuk download lagu tetiba ad bunyi mcm org baling batu kt tingkap bilik dia. Bl dia jengah,dia nmpk ad sorang pompuan duk kt atas pokok kayu ara sblh umah tu,pakai bju putih + kekuningan+ koyak2+ rambut panjang. Yg sadisnya,pompuan huduh tu boleh senyum kt dia plak. Wak ni ape lg tutup tingkap bilik dia n terus nk kuar g bilik ak la kononnya. Malangnye, lg sekor plak hantu duk kt dpn pintu bilik dia tp kali ni antu budak. So dia amik keputusan terjun dr tingkap bilik dia ke bawah. Akibatnya, kaki dia terkehel. Nasib baik jek xpatah. 

Azmi "dagu" plak cter la yg dia nmpk ad bdk pompuan babai tgn kt dia[yg ni, ak pon kna gak ok]. Ak confirm yg bdk ni bkn manusia sbb ak tgk kaki dia xde!! Sam plak cter dia nmpk hantu tu kt siling umah! Bile buka mate jek, antu tu bebetol "eye to eye" ngan dia. Kiranya memasing semua kena kacau la ni. Dan ak org yg last cerita. 

Ak ckp la yg aku kna tarik dua2 kaki ms tido smp kepala ak terhentak kt lantai. Pastu ak ckp le yg ak nmpk diorg ngah layan dvd kt hall tp c Azmi tetiba nyampuk "bile ms plak kitorg tgk dvd ni?". Rerupanya xde sorg pon yg tgk dvd pg tu!! Dah tu, sape yg ak nmpk? haru betol.....kaki aku yg dr td menggigil makin brtambah kuat menggigil. 

Ngah sibuk2 berborak,aku terbau sesuatu yg kurang enak. member2 ak yg lain pon bau gak. Rupanya si Azmi ni td da terkencing dlm suar sbb takut sgt. Nasib baik mlm tu xramai sgt org kt Restoran Hakim tu. Malu betol. Ak plak bleh ternampak si Sam pakai selipar sebelah lain. Dr sibuk2 cter seram terus jdk cter klakar plak. 

Tengah sibuk2 ketawe, br kitorg perasan yg si Salleh ngan Naim xde ngan kitorg. Yg ad cume kami berenam. Ak, Azmi dagu, Sam banjar,Wak, Bob ngan Lan. Dlm ramai2 tu cuma Bob sorg jek yg bwk hp, so kitorg try call Naim tp xde org angkat. try call Salleh plak, sama gak xde org angkat. Pastu Lan amik hp Bob tu, dia bc apa ntah agaknye pastu dia soh Bob call naim lg skali. Bob call n bukak loud speaker. Korang tau ape jd? ad suare pompuan ngilai. Gila2 punye ngilai la sampai meremang bulu roma aku. Kami berenam terus terdiam. Last2 kitorg sepakat akan tunggu smpai pg esok br blk umah tu semula n cari Naim ngan Salleh. Lepas dgr suare pompuan ngilai kt hp tu, xde sorang pon antara kitorg brckp....smp subuh!! 

Pukul 7.30pg br kitorg blah dr Hakim. Hati aku masih lg kuat berdebar-debar.Yg lelain ak xtau la. Smp kt dpn umah, ak tgk pintu umah ngan gate da trbukak seluas-luas nye. Ni kalo pencurik masuk ni, memang dia kaye sbb laptop,wallet ngan hp kitorg semua tinggal camtu aje. Bulu tengkuk aku masih lg meremang.Xde sape berani msk umah tu dulu...Aku ingat, ada la 20-30 minit kitorg duk tercanggak kt dpn umah sbb xde sape berani masuk. Ntah camne agaknye hp Bob berbunyi. Hati aku da x sedap. Jgn la kate antu tu call kitorg soh msuk umah. Lan yg angkat. Sebenarnya dlm reramai geng ak ni, Lan la yg paling berani tp kekadang dia jd penakut jgk la. Pihak hospital call, katanya Naim ad kt wad emergency hospital klang. Eksiden katanya. Pihak hospital kata, ada miss call dr no.hp Bob ni, tu yg dia call no.hp Bob ni...ooo00 br ak phm. Yg peliknya Naim eksiden? 

Memasing da serba salah jadinya. Bingung pon iye jgk. Xtau samada nk melawat Naim kt hospital klang or cari Salleh yg hilang. Akhirnya kitorg call tuan rmh utk tgk ape yg patut. Ak ngan Sam plak g hospital klang tgk keadaan naim cmne. Kalo mmg tenat sgt, ak inform yg lelain soh dtg la. Yg lain ak soh cari salleh kt keliling umah, takut2 dia kna sorok. Kami masing2 tawakal aje. Ms otw g hspital klang ni, ak xtau la c sam pecut smpai berape tp hati ak masih lg kuat ckp yg hal ni x abis lg. 

Smp hospital,aku terus cr Naim. Sebak betol hati ak tgk Naim serius parah. Kaki dia teruk. Doktor kata kena lenyek ngn keta or something else la. Kes dia ni langgar lari. Naluri ak kuat ckp yg umor Naim ni x panjang sbb darah bnyk gile kuar. Sam plak xsanggup tengok, air mata dia da berjurai-jurai cam air terjun. Doktor pon ckp yg dia ni da nyawa2 ikan,xdpt nk tlg bnyk. Ak duduk kt tepi Naim, dia bole brckp lg tp sangkut2. Dia mntk maap sbb buatkan kitorg jdk susah. Berulang-ulang kali dia mntk maap tp ak msh lg xdpt tangkap ape yg dia ckp ni. Akhirnya dia meninggal gak...Ak gagahkan hati ak tepon kengkawan lain gtau psl Naim da meninggal. Ak tgk Sam da trduduk kt tepi balkoni ngan mata merah sbb nangis bnyk sgt. X lama pastu parrents Naim dtg. Ak x sanggup nk tunggu lg n ajak sam balik shah alam. 

Smpai kt umah, aku tgk ramai gler org ngah cari salleh tp xjumpe. Abis satu umah dia geledah. Lastly,ad org tua kt situ mntk tlg ngan sorang ustaz. Ak tak ingt pe name ustaz tu tp lepas asar br kitorg jumpe salleh duduk kt atas busut blkg umah. Yg herannya, da 5,6 kali org cari tp xde plak jumpe dia kt situ. x kisah la janji jumpe balik salleh ni. Kitorg pnye la suke jumpe c salleh ni blk. Memasing amik keputusan pindah dr umah tu haritu jgk. Kebetulan plak kt sek7 [pintu blkang uitm] ad satu umah utk disewa, kitorg pindah situ la. Brg2 naim kitorg angkut skali. Terus terang ak ckp, mmg ak hangin gile tgk muke tuan umah sbb xgtau yg umah ni "keras".ptut la dia soh byr rm50 jek dl pastu xbg bwk brg bnyk2. Chisss...... 

Aku demam 3 hari. 

Jenazah naim selamat dikebumikan kt Raub,Pahang. 

Seminggu lepas tu,keadaan da ok sket cume salleh jek yg sakit2 bdn. Akhirnya mulut aku trgerak nk tny salleh pe yg brlaku sbnrnye sbb sblm naim meninggal tu dia ada ckp kt aku soh tnya salleh satu rahsia. Rupenya ms hari 1st day kitorg msuk umah tu, Naim ngn salleh da wt hal. Dia g cangkulnya busut kt blkg umah tu. C naim plak boleh kuis2 ngan kaki dia. Mgkin psl tu la kaki dia eksiden kot [dlm hati aku la]. Pastu salleh cter la,kn ada mlm yg kitorg satu uma kna kacau tu dia ngn naim pon kna gak. Tp antu tu siap kejar diorg lg smp kt jln. Diorg punya la cuak smp lari ke tengah jln. Ntah mn dtgnya keta tetiba da hentam diorg. naim trcmpak kt tgh jln, yg dia plak kt tepi. Dtg keta lain terus lenyek kaki naim. Pastu,salleh kata dia terus xsedar pape smpailah kitorg jmpe dia atas busut tu. Yg peliknya,cmne dia boleh duk kt atas busut sedangkan dia kata dia da lari kt tgh jln bsr? Nape naim sorg yg kna teruk sgt tp salleh x? 

Akhirnya aku dpt jawapan sbnr. X lama lpas salleh cter ngn aku, dia jatuh sakit. Xtau la sakit pe tp 3 bln pastu dia meninggal. Famili dia sndiri bingung sbb doktor pon xtau sakit c salleh. Tp ak yakin, kes ni ada kaitan ngn busut yg diorg gi gali tu. Ak ngan geng2 ak yg lain smpat ziarah arwah salleh. Paling xbole tahan Bob sbb dia roomate ngan Naim. Mmg ak tau dia sedih sgt......Yg xbole ak lupe, kitorg semua nangis masa angkat jenazah salleh. Rs sedih sgt ms tu.. 

Aku, Azmi dagu, Sam banjar,Wak, Bob ngan Lan, semua skali slmt abiskan pgajian kt uitm ni. Buat naim ngn salleh, kitorg tetap akn ingat ko smp bebila...al-fatihah ..

Teknik Kuala Kangsar

0wkeyh.... taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! im back..
slamat p0wn cmpy kat cni.... urr lambat gak dr k0l 2.30pm sampai 8.15pm..
k..k.

hwaaaa rndu glewr kat skulaa ak 2... dgr cter ade alumni nak wat reuni0n balik.. skali nan pakej2 ape tah.. kali ni ak nak g plak.. ri2 wat gak Lost World 0f Tambun, xdpt ak nak j0int c0z nak daftar sem.. huuu cdey si0t...
Ingat g, time minggu 1st ak kat sk0la 2 ak da wat hal ngn seni0r.. glewr r.. ak xtau asal la seni0r2 slalu xpuas ati ngn juni0r, ske buli n perlekehkan ktrng.. mementang sume dak baru... s0 ak ngn bangga nyer menubuhkan gr0up anti-seni0r.. hehe~ ( masalah bet0l la )

stelah mengenal pasti seni0r mana yg paling kerek dan bermasalah,, dgn penuh bengkek ak n the gang g cr pasal nan d0wang... sampai kne blacklist gr0up n d0rm ak ( d0rm 2 mcm bilik yg bley menempatkan 20 lbh 0rg )... mcm2 cubaan n cabaran ktrng tempuhi demi menuntut keadilan dan bebaskan juni0r dr bulian seni0r.. keke.. mcm2 gelaran laaa ak dpt n membew2 ak...

sbg budak yg x makan saman.. ktrng dgn beraninya membuat serangan balas.. ( xpyhla ak cter ) siap men tarik2 rambut.. gad0 la katekan..hahahah... baju sidai hilang, abg seni0r cr ktrng, kena panggil kat perhimpunan, rawcall, kena panggil ke bilik seni0r,kena denda ngn warden sampai lewat pagi.. urgghhhh~ kenangan k0wt........

skg, ak da xdpt nak trace da d0wang2 2.. rasa rndu n nak mintak ampun byk2 kat d0wang..huhu... kak, ampunkan KAMI k..huwuuuuuuuuuuuuu.... ( regret ).. jgn ckp d0wang je ak xpat trace, even geng2 d0rm E ak pun da ssh nak c0ntact.. seb bek ade Faceb0ok aw~~~ muaaaaahh

ha, 1 m0re pasal gr0up 7e ak....aka 7 element'z.. my BFF..
gr0up ni ktrng tubuhkan dlm klz pada mulanya.. ( ni bkn geng d0rm masalah ak 2 k )
ni gr0up membew sampai MATI.. =)
siap buat buku 2... catat diary2 ktrng sume, gambar2 n mcm2 kenangan lg...

meh cni ak kenalkan nan d0wang..

 



ni nama dia emma. aka kelly.. skg dia kat Lond0n ada hal keje 0r biznez xslp ak.. tunang ngn mat salleh si0t.. pakwe dia very da hensem la wa ckp sama lu...Dia ni dlu lbh bermasalah dr ak aw..heheh.. n0ti2. Bdk Punk Nazi KL.... tp dia baek meyh.. ( ku tau la ku knl dia )
Dlm geng 7e..dia bawak unsur Angin.. =) based 0n her birhday
She is fr0m Kuala Lumpur 
next...








 0keyh.. 2nd.. ni lak farah asyikin aka am0i.. dia ni mmg cam cina sket.. mix la k0wt..huhu.. Dia je prefect/ pengawas dlm geng ktrng ni.. dia ni mmg c0mel n tiut~ skg dia blaja kat KL amek degree da k0wt dlm Biznez... ( ak xtau la npe la membew ak ramai yg nak berbiznez..) huhu...
 she is fr0m Kamunting, Perak.. ( perakianz 2.. ) c0mel kan?? Dia ni bwk unsur Air sbb dia bln Aquarius..huhu..k..next..



0keyh.. yang paling ayu ni dan paling chantek n paling baik. Dia ialah Nurani aka Nuren ataupun Ahli Syurga.. hahahahah.. dia ni la yg paling ak rapat n manja nan dia.. dia sgt2 baik.. slalu bimbing ak, backup ak.. paling byk menangis pasal ak.. huwuuu rndu nuren.... Skg dia amek degree kat UUM. k0s ape ak lupe laaa...heheh~ fr0m Perak gak, pantai remis..
Dia membawa unsur Tanah.. mmg seswai ngn sikap dia berdasarkan tarikh lahir dia.. Mmg se0rang yg tenang dan penyabar.. seswai gitu~
syg nuren.. <3



Then, tiba lah masa minah mer0yang/ mati ank ni. Nama dia Nabilah Adnan aka Panjang atau nama gelaran dia bdk2 sk0la panggil p0ntianak..huuuu ( maaf dear ).. syg k0 lbh.. urmm dia ni ank pegawai p0lis.. tp.. xtau la ak ckp.. huhu~ dia ni mmg semp0i gler r 0rgnya.. sp0rting, pandai wat lwk, klakar n dia ni mmg kuat melatah..hahaha
sakan ktrng kac0 dia stp ari.. " Panjang, bukak baju cpt!! "
dgn spantas kilat dia bkk.. then " Panjang,tampar dia cpt " haa.. penampar, penerajang sume dpt.. hahaa. Skg dia sambung Degree gak dlm k0s ape erk.. heheh ( f0rg0t laaa ) kat k0lej swasta.
k la.. dia ni bawa unsur Ribut.. mmg seswai nan dia..huhuuu She is fr0m Manjung, Perak




Ni Umirah.. ngn dia ni la ak slalu gad02,,,, memekak2.. melakak2.. n tarik2 rambut n men gad02.. dia ni ak xtau la nak ckp pe.. pangai dia ngn ak mmg hampir sama je.. mcm budak2 sgt.. Tapi dia ni laa yg slalu dpt n0mb0r 1 dlm klz.. slalu gak ak nak fight kedudukan nan dia tp.. pe kan daya.. paling dpt pun ak dpt n0m 3 dlm klz.. kedua Nurani.. Geng2 len 2 tah n0m bpe ak xtawu.. Dia ni dr Gerik. Perak.. perghh jauh la uma dia.. penah gak ak g uma dia.. mmg heaven glewr r.. ade sungai 2 blakang uma, ada hutan then terkenal dgn gajah liar tmpt dia.. ske sgt mandi sg blakang uma dia 2,, ngn 0rang asli..hehe~ ( dkt ngn pkampungan 0rg Asli ).. dia ni membawa unsur Taufan.. Dia ngn Panjang la yg byk meng-hav0ckan gr0up ktrng..hihihiiii.. cyg k0wang lbh~








Ni plk... aku lerrrrr... Ni pic zaman2 baby face ( baby keee) hahhaa.. xyah cter byk la... ak ni bawa unsur Api berdasarkan tarikh lahir ak.. sbb ape Api??? Paham2 la k0me....... ak mmg keras kepala tahap gaban.. sian mum n ayh ak byk bersabar nan ak..huhuhuuu~ Ak xley hdp la kal0 xde fmly ak n kengkawan 7E ak nie.. sbb ak syg glewr2 kat d0wang.. even masing2 da jarang c0ntact..huhuuu.. sdey si0ttttt!!!






Then da last 0ne. diz is Asyikin Harun aka Ikin.. Dia ni mmg xley blah la.. kasar 0rgnyer.. byk kali ak berkecil hati nan dia.. huwuu..s0b2.. tp dia ni baek 0keh... She is fr0m Kedah... Best aw g uma dia.. ley tgk sawah2 padi.. sungai2, 0rg kampung, blaja l0ghat ( kalau malu, lapaq..) - ayt mak dia suh ktrng mkn.huhu. Dia ni bwa unsur.. urrr... ape ar ak lupe la... upss s0wi Ikin..huhu~ Dia ni skg keje Parks0n kat KL. Dlu amek STPM k0wt.. heheh..




Fuhh pnt ak bercel0teh pasal d0wang ni... k la.. ni pic2 ktrng time kat sk0la dlu... jgn gelak!!!!  ahahahha ( upsss )....

   
time sambut bezdeyy am0i


7 element'z 4ever

classmate ku~

Friday, 4 March 2011

hey2.. y0u2!!!

hi n haluuuuu~

hi.. memandangkan ak xbape reti nak edit2 bl0g bg cantik.. ak nak mintak t0l0ng k0wang.. mintak tunjuk ajar buley??? huuu

p0st kali ni ak nak share nan k0wang pasal vde0 klaz ak... kat merlimau melaka... ( eh.. es0k kan pilihanraya merlimau melaka) undi2 jgn xundi k... upss sasul lak...

k, k... ak try ea embed vde0 ni.. nak te0k.. jadi ke x jd... siyezla... mmg ak xreti.. k.. test2 k...


urmm dic m0vie maker vde0 ni make it  last year.. when final exam started... myb da b0san sgt k0wt neng0k buku.. then sblm blah 2 sempat gak la ak wat.. dlm mase bpe jam jewp... try la lihat hasilnya.. stp tmpt yg ak pena pegi, even practical trainning kat pulau 2.. ak mst wat m0vie maker sbg kenangan.. even kisah cnta ak pun.. haha ( upsss.. itu xbley di jaja la )hee...





0k.. ak xreti nak wat.. s0 pakai link je laaaaaaaaaaa.. urghhhh ( tensi0n2 )




k, jumpe k0wang balik ble ak balik bangi aw... mcm2 ak nak st0wi nie... tungguuuuuuuuuuuuuuu

when I was childhood

Hi gangz.. Im Syazwani bt Suparman.. Diz iz ma 1st n0te 0f ma bl0g.. Baru nak berjinak2 dgn dunia bl0gger…  enj0y ur self 0keh!


Friend-  "T0l ke 1st k0 nk crite pasal nie?? Ce citer.. ce citer"
Me-        Aaarrr, ku ta tahuu la....yaa k0wt, why??
Friend-  "0k s0 k0 gtaw la pasal sume2 menda time k0 kecik??"
Me-        yup~
Friend-   "Nice try, 0k pr0ceed jewp...."

Ak dibesarkan di Bandar Baru Bangi.. ya.. yg dahulunya sbh kwsn ladang kelapa sawit n tiada ape2 just hutan sajaa.. mula dibangunkan pada tahun 1974 setelah proses pengambilan tanah dibuat oleh Kerajaan Negeri Selangor mulai tahun 1972-1978. ( mcm sejarah la plak ) s0 pada thn 2007 Bandar baru bangi berubah menjadi sebuah Bandar.. ( Bandar ke 2 terbesar lepas Shah Alam ) dan lahir lah… Bandar bertuah ini yg sdng ligat dgn pelbagai pembangunan, perindustrian, infrastruktur dan kemudahan-kemudahan yg ada di sini.. hihihiii.. ( mai la dtg.. )


c0mey x ??

Pecaya x??? ak kecik2 dlu amat lah buas… kwn ku sumaa guys…  ingat g.. acap, amer, farid, al0ng, n errr…( sape tah lg lupe la..) sume membew2 ku yg sp0rting… ak la leader d0wang sbb ak paling tua.. hehe.. s0 mcm2 xtvti ktrng stp ari..huuu… berkhemah, panjat bukit, kejar anjeng, ( upss.. sbnanyer anjing yg kejaa ktrng..haha ) nek bukit, mas0k utan, k0nv0i beskal, men kawen2, merayau, kac0 0wg, cr gad0, men bakar2.. haaa 2 sume keje ak la 2.. n tkenal di kalangan jiran2 setempat sbg gangster…
Ta de sape yg brani bg ak kwn nan adk pmpn d0wang.. ( sdey2 ).. huu


mai2.. gunting

Haaa ingat lg kisah ak bukak kedai gunting rambut ngn acap.. de la s0wang bdk pmpn 2.. rambut dia panjang… (ley thn la).. cewah.. 1st cust0mer la 2.. dgn pengalaman zer0 yg ade pada ak, ak g gunting stengah dr rambut dia… jeng3…senget dan pendek.. dia nanges n g ngadu kat mum dia.perghhh apelagi.. mum dia kejar ak 1 flat~~~ hahahhahaah.. lwk glew.. tmengah2 ak lari ngn acap… fuhhh selamat sampai skg.. hehe…

Hmm.. Tp kat sk0lah ak laen lak… ayuuuu jeee…peeeweeetttttt..! kat sk0la baru la ak kwn ngn dak2 pmpn.. ( hebatnya pengaruh d0wang ).. tp, kal0 sukan 2 mmg ak minat la.. ade gak jd wakil2 (uma sukan je la..) hahahahaa… sampai la ak nek f3.. ak apply sk0lah teknik… sbb rase b0san n nak lari dr sini.. ( tensi0n keee ) hahaha.. xdela.. sbnanyer dlu ak minat k0s masak2.. ( myb tpengaruh ngn h0bi mak ak k0wttt /- yaa mak ak mmg pandai masak.. n sdap2 belaka.. ( nak rase?? Meh daftar jd anak menantu dlu ) then xsangke lak ak dpt nun sana 2 kuala kangsar n0……… 2 la 1st time ak hidup cendri… ( dlm fmly ak s0wang je 1st balaja jauh2 ).. agak sedey la gak fmly ak nak lepaskan ak.. tp ak mmg excited sgt nak harungi dunia baru.. then d0wang lepaskan la ak ke sanaa…..

k la.. lexx luu... t wa sambung next cter 0keyhh~ d0nt g0 away..